“الخبر الحصرى”المخرج محمد سامي: الفلوس بتحققلي السعادة

متابعة:أحمد البتانوني 

كتبت:رغدة رضا 

“ينشر الخبر الحصرى” 

قال المخرج محمد سامي أثناء لقائه مع الإعلامية بسمة وهبة في برنامج “العرافة” المذاع علي قناة المحور، عندما سألته الإعلامية بسمة وهبة عن أهمية الفلوس بالنسبة له، نظرا لأنه يطمع أن يكون أعلي أجر كمخرج في الوطن العربي، وكونه ينتمي لعائلة غنية وحاجته إلى المال مش شئ ضروري.

فرد قائلا: “أكيد طمعت، وبيفرق معايا في التعاقد، وأن الفن حاجة والتعاقدات المالية حاجة تانية، أنا مبقيمش نفسي أثناء التعاقد أكثر مما استحق أو أقل مما استحق”.

وأكمل قائلا: “لما بكون عامل مسلسل السنة الي فاتت وحقق نجاح، بطلب الأجر الي يتناسب مع حجم النجاح الي حققته السنة الي قبلها ومبقدرش أقدم تنازل”.

فوجه إليه سؤال برغم أنه ينتمي لعائلة غنية ومع ذلك يستمر في العمل طوال السنة ولا يتوقف فهل دا يعتبر طمع أم لا ، فرد قائلا: “الطمع أنواع مختلفة فيه حد طمعه مادي، طمعه معنوي، طمعه تحقيق ذاته، الوقت الي أحنا فيه عصر السوشيال ميديا مش الوقت الي تقدري تعيشي فيه علي عمل واحد، لأن بمجرد العمل ما يخلص بيتنسي، لازم الواحد يكون موجود طوال الوقت، ودي هي عيب الفترة دي، ودا الي بيخليني اشتغل كتير”.

وأكمل قائلا: ” أنا فعلا بتعب وأنا بشتغل بس فعلا لما بيعدي أسبوع، مبعرفش ماصورش، مقدرش مقولش أني مبحبش الفلوس أبقي كذاب طبعا، الفلوس بتحققلي السعادة، الفلوس حاجة مهمة أوي، في ناس تقولك أن الفلوس مش كل حاجة ومتقدرش تشتري كل حاجة بالفلوس لا تقدر تشتري حاجات كتير أوي، وعدم الفلوس متخليش حد سعيد.

أسفر أنه يقوم بتقديم عمل جيد وناجح ويأخذ مقابله أجر كويس، في مواعيدها المضبوطة، لأن شيك الفلوس عندما يأتي إليه في المعاد المحدد بيحقق له سعادة.

اظهر المزيد